Makersblok 'daklozen'

Op het Koninklijk Conservatorium Antwerpen beginnen de kleinkunstenaars altijd met een 'makersblok' van drie weken. In 2017 was het thema 'daklozen' en hebben we in een groepje van vijf een voorstelling op locatie gemaakt rondom dat thema. Ons onderzoek ging vooral over een wereld die wij eigenlijk helemaal niet kennen en de 'onderwereld' noemen. Wat is dit voor wereld? Bestaat deze wereld eigenlijk wel of is het een wereld vol met verbeeldingen van de mensen die erin zitten?

Er kwamen ook vragen op zoals: 'Wie zijn wij om een voorstelling te maken over daklozen?'. Wij zijn opgevoed in een goed milieu en hebben geen idee hoe die zogenaamde 'onderwereld' eruit ziet. Hoe kunnen wij hier dan een voorstelling over maken? Door deze vragen hebben we veel onderzoek gedaan; interviews bekeken en beluisterd en daklozen op straat bestudeerd. 

We kwamen op het woord 'grenzen'. Grenzen tussen de werkelijkheid en het spel. Grenzen tussen in het systeem passen en buiten het systeem passen. Ze leven op het randje van de wereld, zoals die ons is aangeleerd. Is dat niet een plek waar we stiekem allemaal willen zijn?

Uiteindelijk hebben we een voorstelling gemaakt waarbij de consumptiemaatschappij (een vrouw met een extreem uitgebuit uiterlijk) het publiek rondleidde door haar eigen verzameling aan mensen. Elk mens staat in een eigen beeld en heeft zijn of haar eigen verhaal alleen hier wordt totaal niet naar geluisterd door de consumptiemaatschappij. 

Vo-Raad optreden

De 21e eeuw

''Verder kijken dan alleen het klaslokaal met een schooltafeltje, een schoolbordje en een schoolmeestertje. Wij moeten geen grenzen meer zien. Geen grenzen in het denken, geen grenzen tussen elkaar en  geen grenzen tussen landen . We moeten gewoon gaan met die banaan. We moeten weggaan. Wij moeten gaan lopen. Gewoon lange stukken lopen. Naar gebieden. Gebieden die we niet kennen. Ik ga lopen naar de wolken en daar ga ik vliegen. Fuck dat schoolgebouw.''

In 2017 werd ik gevraagd om een monoloog te schrijven voor de Vo-raad. De Vo-raad is een Nederlandse belangenorganisatie van schoolbesturen en scholen in het voortgezet onderwijs. De raad stelt een eigen beleidsagenda op en voert op basis hiervan overleg met vertegenwoordigers van de overheid. De VO-raad bestaat sinds 30 september 2006 en is onder andere een gesprekspartner van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Ja, hele belangrijke mensen dus. 

Er werd mij gevraagd om te schrijven over de vernieuwde onderwijsmethode in de 21e eeuw. Hiervoor heb ik natuurlijk wel wat research moeten doen, dus daarom heb ik het boek 'Klaar voor de 21e eeuw' gelezen. Leerlingen moeten klaargestoomd worden voor de nieuwe en veranderlijke wereld en daar moet het onderwijs mee helpen. Analyseren, aanpakken, creëren, jezelf kennen en begrijpen zijn thema's die veel voorkomen in het boekje. Ik heb geprobeerd deze thema's in het extreme te trekken, zoals les krijgen in de wolken. 

Maak jouw eigen website met JouwWeb